Reklamy spersonalizowane, czyli jak określić grupę docelową

Za każdym razem, kiedy tworzymy jakąś reklamę lub dowolnego rodzaju przekaz w sieci, warto zastanowić się, do kogo to ma być skierowane. W końcu od tego, kto będzie naszym odbiorcom, zależy to, w jaki sposób będziemy do niego mówić. To właśnie jest stworzenie grupy docelowej. Nie jest to jednak takie proste – dowiedz się, jak łatwo określić grupę docelową.

Dlaczego tworzenie grupy docelowej jest takie ważne?

Stworzenie targetu, czyli grupy docelowej to bardzo ważny element każdej kampanii marketingowej. Dzięki temu przekaz, który tworzymy trafi dokładnie do tych osób, które realnie mogą być zainteresowane twoim produktem lub usługą.

Inaczej przecież zwraca się do nastolatek, inaczej do studentów, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę z dorosłym życiem. Inaczej do matek, inaczej do grupy 40-letnich kobiet, które zajmują menadżerskie stanowisko. Dla tych grup inny język jest naturalny i inne elementy wzbudzają w nich emocje. Dlatego jeszcze przed przystąpieniem do opracowywania strategii marketingowej trzeba określić grupę docelową – dokładnie określić, jakie osoby mogą być naprawdę zainteresowane twoimi produktami.

Tworzenie person

Podstawowym sposobem na doprecyzowanie grupy docelowej jest tworzenie person, czyli osoby, która jest zainteresowana twoimi produktami i usługami. Dzięki temu łatwiej będzie określić priorytety i potrzeby takiej osoby, a tym samym znaleźć sposób komunikacji z ją.

Podstawowe pytania, które posłużą do stworzenia person są trzy: jakiej jest płci, gdzie mieszka i oczywiście czym się zajmuje. Nie oznacza to jednak, że twoimi odbiorcami nie mogą być zarówno kobiety, jak i mężczyźni, mieszkańcy Warszawy i małego miasteczka oraz zarówno pracownicy fizyczni, jak i profesorowie uniwersytetów. To wszystko jest zależne od branży i oferty, możesz więc stworzyć kilka postaci, które mogą być zainteresowane twoimi produktami. To tylko punkt wyjścia do dalszej pracy – doprecyzowania person. Tutaj należy zadać sobie kilka kolejnych pytań:

  1. Jakie mogą być zainteresowania tej osoby?
  2. W jaki sposób i kiedy korzysta z sieci?
  3. Czego szuka w Internecie?
  4. Jakich porad potrzebuje?
  5. Jakie są jej problemy?
  6. Czego może oczekiwać po marce i usłudze?

Stworzenie kilku unikalnych person może sprawić, że powstanie cała grupa docelowa. Dzięki temu łatwiej będzie stosować język korzyści i dopracować komunikaty. Oczywiście, że nie każdy przekaz trafi do każdej z osób z twojej grupy docelowej, ale tak łatwiej będzie opracować najlepszy sposób komunikacji.

Sprawdź swoich użytkowników

Jeśli twoja firma działa już przez jakiś czas, można wykorzystać narzędzia służące do analizy demograficznej osób przybywających na twoją stronę. Jest ich sporo – od najprostszych do najbardziej rozbudowanych statystyk. Dzięki temu możesz dowiedzieć się, kto najczęściej wchodzi na twoją stronę, czy są to kobiety, czy mężczyźni, w jakim są mniej więcej wieku. Sprawdzenie użytkowników i dopasowanie wypowiedzi do nich to strzał w dziesiątkę.

Warto co jakiś czas robić takie analizy, ponieważ bardzo często może być to naprawdę zaskakujące. W niektórych branżach dużym zaskoczeniem jest przekrój demograficzny osób odwiedzających strony. Czasami się zdarza, że klientami są osoby młodsze, na przykład nastolatki, podczas gdy komunikacja celowała w kobiety w wieku 20-25. Dużym zaskoczeniem jest także podnoszenie się średniej wieku. To ze względu na coraz aktywniejszą i większą grupę e-seniorów, którzy chętniej i częściej wykorzystują nowe technologie.

Click to rate this post!
[Total: 1 Average: 5]

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.