Kolory w marketingu mają naprawdę bardzo duże znaczenie. Od nich zależy w jaki sposób konsumenci postrzegają daną markę, czy jej ufają i czy zdecydują się na dokonanie zakupu.
Kolory mają znaczenie
Aż 65% wszystkich osób w czasie wybierania produktu bierze pod uwagę kolorystykę. W 75% na tzw. pierwsze wrażenie wpływa kolor produktu bądź jego opakowania. Tym samym kolory mają w reklamie i marketingu duże znaczenie. Od określonych barw zależą pewne zachowania konsumenckie. Z tego powodu kolorów używać należy w odpowiedni sposób, w odpowiednim czasie i w odpowiednim celu. Barwy sprawiają, że odbiorca postrzega usługę lub produkt zgodnie z emocjami, które kojarzy z danym kolorem. Kolor czerwony czy czarny wywołuje silne reakcje, a biały czy niebieski działają uspokajająco.
Jaką funkcję kolory pełnią w reklamie?
Kolorystyka pełni w reklamie aż cztery różne funkcje:
1. Funkcja techniczna – barwy nie mogą być bolesne dla oczu i zmuszać do wytężania wzroku.
2. Funkcja konstrukcyjna – kolory muszą tworzyć spójną całość.
3. Funkcja informacyjna – kolory ułatwiają przekazywanie informacji.
4. Funkcja estetyczna – barwy powinny być miłe dla oka i budzić zainteresowanie.
Co ciekawe, dość duże znaczenie ma w tym przypadku płeć. Kobiety na ogół nie lubią szarości i brązów. Przepadają natomiast za zielenią i błękitem. Mimo stereotypów, panie wcale nie przepadają za różem. Mężczyźni z kolei generalnie nie lubią fioletu i brązu. Preferują natomiast kolor czarny, niebieski i zielony.
Kolor niebieski – wzbudza zaufanie
Dużą popularnością cieszy się kolor niebieski, który wiele osób po prostu lubi. To barwa kojarząca się ze spokojem, porządkiem, ciszą i bezpieczeństwem. Z tego powodu kolor niebieski często wykorzystywany jest na stronach firmowych i biznesowych. Dominuje na Facebooku, Twitterze czy PayPalu. Wzbudza bowiem zaufanie. Nie należy go jedynie wykorzystywać na stronach związanych z jedzeniem, bo kojarzyć się może z trucizną.
Ostrzegawczy kolor żółty
Barwa żółta kojarzy się wielu osobom z radością, ale w psychologii kolorów jest to kolor ostrzegawczy. Czy więc wykorzystywać go można w reklamie? Raczej nie powinien być dominujący, ale sprawdza się w niewielkiej ilości. Żółć najlepiej prezentuje się na białym tle. Często stosuje się ją w przypadku przycisków CTA – Call to action.
Zieleń związana z naturą
Kolor zielony oczywiście najbardziej kojarzy się z naturą, środowiskiem, ekologią. Barwa ta pobudza dodatkowo kreatywność. Cieszy się więc dużą popularnością. Zielony, to podobnie jak niebieski, kolor zaufania. Sporo osób kojarzy go z wiarygodnością, pomysłowością i świeżością.
Pobudzenie w kolorze czerwonym
Czerwień jest kolorem, który jednoznacznie kojarzy się z miłością, krwią, ekscytacją czy ostrzeżeniem. Zdecydowanie przyciąga wzrok. Jednak nie stosuje się jej tak często jak np. zieleń. Czerwony to kolor odważny, nowy, ekscytujący. Wielu marketingowców się go boi, bo uchodzi jednocześnie za dość ryzykowny.
Czerń w reklamie
Barwa czarna to luksus, elegancja i ponadczasowość. Na ogół czerń wykorzystuje się do sprzedawania produktów wysokiej jakości, ekskluzywnych. Nie należy jej stosować jednak w przyciskach CTA. Tutaj lepszym rozwiązaniem są żółć, zieleń czy czerwień.
Dodaj komentarz